Aandacht
Sociale innovatie is sinds korte tijd een onderwerp dat veel nieuwe en hernieuwde aandacht heeft gekregen.
Doordat het onderwerp is opgenomen in de Bedrijfslevenbrief van Maxime Verhagen als minister van EL&I aan de tweede kamer staat het op het netvlies bij veel mensen. Als de politiek er over praat is er vast iets te halen is volgens mij de gedachte hierachter.
Terecht dat het onderwerp meer aandacht krijgt, wat mij betreft het is namelijk een onderwerp dat veel aandacht verdiend. In het blog van Caroline Rijnbeek over het sociale innovatie groeimodel zijn we eerder al ingegaan op de diverse invalshoeken die sociale innovatie biedt. Impact op het individuele niveau, impact op het organiseren, impact op de hele organisatie en tot slot impact op de maatschappij.
Randvoorwaarden
Er zijn wat mij betreft echter wel een paar randvoorwaarden om met sociale innovatie aan de gang te gaan. Een van de belangrijkste volgens mij is een open houding met hierbij een gezonde dosis (zelf)reflectie, dialoog en, heel belangrijk, de wil om het proces aan te gaan; met jezelf en met de organisatie. Dit gaat soms heel natuurlijk en soms met (hard) vallen en opstaan. De bitch die persoonlijke ontwikkeling heet zoals mijn collega Anke Wiersma zo mooi kan zeggen. Ik ben mezelf in ieder geval al een paar keer tegen gekomen en van de ondernemers die met succes met sociale innovatie aan de slag zijn gegaan hoor ik vaak hetzelfde. Het proces aangaan is geen truukje, dat moet je echt zelf doen, alleen dan is het oprecht en congruent voor anderen.
Keerzijde aandacht
Vooronderstelling
Hier zit een vooronderstelling bij mij achter, namelijk dat de mensen die puur vanuit opportunisme bezig zijn met sociale innovatie niet oprecht en congruent zijn. Dat hoeft niet zo te zijn natuurlijk, het is mijn vooronderstelling. Een bepaalde mate van incongruent opportunisme heb ik echter al wel voorbij zien komen en daar maak ik me zorgen over. Als de intentie waarmee men met sociale innovatie niet de juiste is dan wordt volgens mij sociale innovatie een boomerang met een harde impact.
[…] Sociale innovatie, passie of opportunity? Geplaatst op 09/03/2012 door Maatwerkcontact var addthis_product = 'wpp-264'; var addthis_config = {"data_track_clickback":true,"data_track_addressbar":false};if (typeof(addthis_share) == "undefined"){ addthis_share = [];}Sociale innovatie, passie of opportunity?. […]
Sterk omschreven Raymond,
Dat je met Sociale Innovatie heel veel kansen kunt creëren en krijgen, zie ik ook vaak. Als je “kansendenken” echter als uitgangspunt gaat hanteren raak je het sociale aspect snel kwijt. En in dat sociale aspect zie je de grootste winst voor de lange termijn. Sociale Innovatie is simpel gezegd ook:”duurzaam winst maken door een omweg” (bijvoorbeeld de wil om het proces aan te gaan die jij hier ook opmerkt als een randvoorwaarde)
Philip van Londen