Nadenken over een volgende stap op organisatieniveau

MKB innovatie top 100

Onlangs was de MKB innovatie top 100, een jaarlijks door Syntens (hulde aan @hermanpoos !!) georganiseerd evenement. Een evenement ook dat laat zien dat er veel en erg mooie dingen gebeuren op innovatiegebied in Nederland. Een terechte winnaar met een innovatie voor de toekomst, een technologische innovatie, milieubewuster ook nog eens.

Beter, beter, beter

Gewoontegetrouw wordt er geroepen dat het altijd beter kan, beter met innovatie, meer innovatie etc.. Uiteraard kan het altijd beter maar laten we aub ook eens wat meer genieten van dat wat er al gerealiseerd is. Dan doen we vaak veel te weinig. Genieten is voor mij hierbij niet zelfgenoegzaam achterover leunen overigens maar gewoon even de tijd nemen voor het behaalde resultaat, een beetje trots zijn.

Syntens

Hetzelfde geldt voor Syntens. Als organisatie mogen we over de gehele linie best trots zijn. Trots op wat we hebben bereikt bij veel, heel veel ondernemers. Het was mooi om te zien hoe Syntens door tevreden MKB ondernemers verdedigd werd bij de begrotingsbehandeling in de tweede kamer afgelopen najaar. Het is elke keer weer een verrassing om te zien welke gave activiteiten door diverse collega’s verspreid over het land georganiseerd worden. 23 juni is er weer zo’n pareltje in Amsterdam bijvoorbeeld, Crowd en Cloud.

Toch zou Syntens ook nog een heel stuk beter kunnen.

Hier kom ik later nog op terug.

Innovatie anno nu

We zitten in een tijd waarin de verandering in een enorm hoog tempo gaan. Technologie is een belangrijk driver achter deze veranderingen. Door een veel bredere en makkelijkere toegang tot media kunnen we bijvoorbeeld veel meer kennis tot ons nemen.

Kennis

Over kennis gesproken. Nederland Kennisland wordt door de politiek als een belangrijk speerpunt gezien. Den Haag loopt hiermee (zoals vaak) prachtig aan de leiband van de kennisinstellingen zoals de hoge scholen en universiteiten. De belangen (lees de hoeveelheid geld) die er mee gemoeid zijn, zijn groot en de lobby van de verenigde kennisinstellingen is dan ook erg krachtig. Dat leidt onder andere tot prachtig proza over innovatie zoals in dit document: http://www.kennisinnovatieagenda.nl/downloads/KIA_advies_2011_2020.pdf

Een gloedvol betoog over kennisontwikkeling in Nederland en waarom innovatiegeld hier naartoe moet. Het bekende geval van wij van WC Eend adviseren WC eend wat mij betreft.

Kennis is internationaal

Kort door de bocht geloof ik namelijk niet meer in het construct land als het bijvoorbeeld om kennis gaat. Kennis is namelijk over de hele wereld te vinden. Zeker in dit informatietijdperk is het eenvoudig om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen, of die nou in Australie, China, Japan of Oostenrijk plaatsvinden.

Kleine speler

Daar komt bij dat Nederland absoluut gezien gewoon een kleine speler is. Er zijn slechts een paar kennisvelden waarin we een relatief unieke positie innemen. Kennis op zich is ook niets, net zoals een idee op zich niets is. Het omzetten van kennis in innovatie daarentegen is wat mij betreft wel belangrijk. Sterker nog, dat is essentieel als het leidt tot marktrijpe en exportwaardige produkten.

MKB

Dit is precies waar volgens mij het MKB goed in is, kennis omzetten tot een op de markt gerichte innovatie. Dat liet de MKB innovatie top 100 prachtig zien.

Syntens 2

En Syntens dan? In veel van deze innovaties heeft Syntens een al dan niet kleine of grotere rol gespeeld. Volgens mij moet je in dit tijdperk in een wereldwijd speelveld met snel veranderende spelregels een organisatie hebben die altijd aan de voorkant van de ontwikkelingen meeloopt. Een organisatie ook die een duidelijke visie heeft op deze ontwikkelingen.  Een organisatie met een sterke eigen identiteit en een heel duidelijk doel.

Starfish and the spider

Het boekje The Starfish and the Spider is voor mij zeker een inspiratiebron geweest om tot een beeld te komen over hoe deze innovatieorganisatie 3.0 er uit zou kunnen zien. http://www.managementboek.nl/boek/9781591841432/the_starfish_and_the_spider-ori_brafman

Dat en een vleugje Gung Ho natuurlijk.

Kenmerken Starfish

Het belangrijkste kenmerk van een starfish (zeester) is dat als je daar een poot afhakt er gewoon weer een nieuwe poot aangroeit. Sterker nog, er zijn zeestersoorten waarbij uit de afgehakte poot opnieuw en zeester groeit. Als je daarentegen van een spin zijn hoofd verwijderd dan valt het geheel subiet om. Zeesterren met andere woorden kunnen snel inspelen op de veranderingen en zijn in staat visie te ontwikkelen over de volgende stap.

Kenmerken van een zeester organisatie zijn onder andere onafhankelijkheid, het feit dat mensen een positieve bijdrage willen leveren, leiden door voorbeeld, verbinden en lucht geven, een duidelijk zingevend doel, een netwerk dat er al is en een paar kampioenen, sterke promotors. Veel eigenschappen die al dan niet sluimerend al aanwezig zijn bij Syntens.

Doel

Het duidelijke doel is er. Innovatie als sleutel tot duurzame groei bij het MKB. Ondanks alle reorganisatie perikelen werken veel van mijn collega’s ruim meer dan de uren die op papier staan. Ze willen een positieve bijdrage leveren. De verbindingen komen makkelijk tot stand door bijvoorbeeld het gebruik van Yammer (intern sociale media).

Onafhankelijkheid

Onafhankelijkheid is wat mij betreft de meest onderschatte kern van Syntens, en we hebben op diverse gebieden absolute toppers lopen. In essentie komt het erop neer dat ik geloof dat zeker met de huidige informatietechnologie Syntens bij uitstek een Starfish organisatie zou kunnen zijn.

Vragen over de consequenties

Dit heeft nogal wat consequenties als je kijkt naar de huidige organisatie. Zijn er dan nog teamleiders nodig? Hoeveel overhead is nog zinvol? Een sterke identiteit, verbinding op waarden en het duidelijke doel maken dat je hier op zijn minst vraagtekens bij kunt zetten. Pijnlijk? Misschien wel voor de mensen die nu in de overhead zitten of bijvoorbeeld de teamleiders. Waardenvol? Ook zeker! Van een snellere en actuelere maar nog steeds effectieve, of liefst nog effectievere organisatie die voor de wensen van de markt uitloopt is altijd plaats.

Zelfreflectie

Dit vraagt een grote mate van zelfreflectie van iedereen binnen de hele organisatie. Ik ben benieuwd of men hiertoe in staat is….. time will tell