(door mij, mijn generatie en ouder generaties)
Iedereen kan trendwatchen tegenwoordig zoveel is er te vinden op internet. Één blik op Trendwatching.com bijvoorbeeld en je hebt de top 10 trends voor 2015 te pakken. Of deze van Mary Meekers over mediagebruik. Je kunt je natuurlijk ook laten bijpraten door een hele reeks zeer begaafde sprekers/trendwatchers. Er is voor iedereen wat wils en stuk voor stuk hebben ze ijzersterke verhalen en dito voorbeelden. Nog fijner is dat ze trends vaak een begrijpelijk kader weten te geven en te vertalen naar de dagelijkse praktijk. Ik heb daar met andere woorden niet zo veel aan toe te voegen, hoe leuk ik het ook vind.
Naast trends zijn er echter ook wat ik noem stille revoluties gaande. Dat zijn niet echt trends, of het zijn oude trends, maar het zijn ontwikkelingen die heel gestaag voortschrijden maar lang onder de radar van ‘het grote publiek’ blijven, waar ik er zelf ook 1 van ben. Iedereen hoort er wel over of maakt flarden mee maar de volledige schaal dringt nog niet echt tot ze door. Elke keer als ik voor een groep sta en er vragen over stel blijkt dat de meeste mensen er vaak zelfs nog nooit van gehoord hebben of de schaal ervan zien. In dit blog laat ik drie van deze stille revoluties die mij ook hebben verrast de revue passeren met cijfers die mij in ieder geval overtuigen.
- Video
- Gaming
- DJ’s
Enzo Knol is een concreet en mooi Nederlandse voorbeeld van welke omvang video op het web al heeft bereikt. Zijn YouTube kanaal kent op het moment dat ik dit blog schrijf meer dan 737.000 abonnees. Een video die hij plaatst is na een dag al meer dan 200.000 keer gekeken. Als ik de cijfers van top 25 TV programma’s erbij pak dan is dat zelfs een zeer respectabel aantal naar TV begrippen. We hebben het nog vaak over mainstream media en bedoelen dan radio, kranten en TV maar inmiddels is online ook op het gebied van bewegend beeld een factor van groot belang geworden. Hoe groot? Volgens Quotenet kun je van de aantallen bezoekers die Enzo Knol haalt prima leven…tenminste als de 350.000 euro van hun schatting een beetje klopt.
We zijn er ook nog lang niet voor wat betreft de opmars van video. Als ik het gebruik van internet van mijn dochters van 5 en 8 bekijk dan wordt video alleen maar groter. Daar waar ik ben opgevoed met een internet met weinig bandbreedte dat voornamelijk bestond uit tekst en af en toe een plaatje, waar ilse.nl de zoekmachine was, zo groeien zij op met breedband internet en YouTube. Google als zoekmachine wordt bijna geheel overgeslagen en het zoeken vindt plaats op YouTube.
Waar dit toe leidt begint zich langzaam af te tekenen. Bijvoorbeeld dat de aloude 30 seconden TV commercial aan het uitsterven is, of commercials in het algemeen bijna. Of de opkomst van speciale bedrijven zoals BuzzFeed en Vice die erg goed zijn in korte filmpjes maar ook langere films op internet. De aantallen die deze producties halen zijn in de V.S. vaak groter dan grote shows op TV. Op Fortune.com staat hier een erg goed artikel over.
N=1 maar ik merk zelf eigenlijk ook dat ik steeds minder TV kijk en steeds meer video content bekijk op internet al is het wel wat anders dan de voornamelijk muziekvideo’s die mijn dochters kijken.
Vrijwel iedereen heeft wel een neefje (of nichtje) dat erg veel gamet. De PS4 of X-Box of nog wat moderner gestreamd op een willekeurige laptop via Steam de online dienst van Valve. Gaming is big, gaming is huge. In 2010 schreef ik al na twee weken iPad gebruik dat ik verwachtte dat ook op dit platform gaming erg groot zou worden op de iPad en dat is het ook zeker geworden. Als ik nu naar mijn dochters kijk dan wordt de iPad voor twee dingen gebruikt, games en Youtube.
De echte ontwikkeling is er een naar een nieuw soort en zeer moderne en volwassen sportwereld, e-sports. Na het lezen van dit artikel in The Guardian (vaak goede artikelen en opiniestukken) werd mij pas duidelijk hoe groot deze e-sports wereld is. Er komen bijvoorbeeld nieuwe businessmodellen uit met prijzengeld dat wordt bijeengebracht door fans. Voor de duidelijkheid, met 15 miljoen dollar is dat hoger dan de US Masters bij golf. Ook zijn er 40.000 fans bij een finale zijn en meer dan 27 miljoen(!) kijkers zijn van de wedstrijden.
De moderne communicatietechnologie maakt het mogelijk dat deze generatie gamers veel zaken zelf regelen en dat op een hele andere manier doen dan te doen gebruikelijk in de reguliere sportwereld. Een klein voorbeeld nog uit de gaming wereld maar eigenlijk is het ook een voorbeeld van de hierboven staande video op het net revolutie. Er is op dit moment een kleine strijd gaande tussen het tanende Nintendo en gamers met zeer populaire YouTube kanalen waar ze uitleg en commentaar geven. Deze gamers hebben zeer drukbezochte kanalen en verdienen hier net als Enzo Knol hierboven goed geld aan. Nintendo wil nu een gedeelte van deze inkomsten om dat zij stellen dat het op basis van hun product wordt gegenereerd. To be continued volgens mij….
Dit is een ontwikkeling die bij het grotere publiek wat meer bekendheid geniet maar ik denk toch dat het interessant is wat cijfers hierover te noemen. In 2012 bijvoorbeeld werden de inkomsten van de best verdienende DJ, op dat moment de Nederlander DJ Tiesto, geschat op 22 miljoen dollar. De hele top 10 in 2012 verdiende samen 125 miljoen dollar. In 2014 was DJ Tiesto goed voor een gedeelde 3e plaats met 28 miljoen dollar en stond teller van de nummer 1 Calvin Harris op 66 miljoen dollar. Moet ik het nog even herhalen? 66.000.000. Niet slecht toch? Nog imposanter wordt het als je kijkt naar het totaal van de top 10, 268 miljoen dollar, meer dan het dubbele, dan praat je toch echt over een groeimarkt.
Dat het een groeimarkt is in veel opzichten uit zich ook in de enorm toegenomen bedrijvigheid eromheen. Managementbedrijfjes die jonge high-potential DJ’s begeleiden, meer festivals en grotere shows en dus ook meer inkomsten, onderdeel van bestaande festival’s worden, ga zo maar door. Met de toegenomen (financiële) belangen neemt ook de bedrijvigheid toe. Zoals het artikel al mooi stelt: “DJ’s are quickly becoming the rockstars of their generation.” Ik zou eigenlijk willen stellen dat ze het al lang zijn…
Een mooi Nederlands voorbeeld nog van waar de wereld om de DJ’s toe kan leiden is het verhaal van fotograaf Rutger Geerling. Ik ken Rutger nog uit de snowboard scene, daar maakte hij altijd al prachtige actiefoto’s. Zijn roem in de DJ wereld is echter die van een wereldster en hij reist net als de DJ’s de wereld rond, inclusief de dure hotels en limousines om de actie rondom grote evenementen op de gevoelige chip vast te leggen.
Het einde van de toenemende invloed van DJ’s op de muziekindustrie is volgens mij nog lang niet in zicht en ik ben benieuwd waar dit nog allemaal toe gaat leiden.
Leave a Reply