Hoe omgekeerd denken voor betere oplossingen in je BMW zorgt..

Jaren geleden was er een discussie tussen Bill Gates en volgens mij Bill Ford Jr. De stelling van Bill Gates was dat de ontwikkelingen in de automotive veel te langzaam gingen in vergelijking tot die in de computerwereld. Dit leidde tot het scherpe antwoord van die andere Bill dat niemand op een auto zat te wachten waarvan de ramen steeds onverwacht open en dicht gingen.

Sympathie


Mijn sympathie ligt hier overigens overduidelijk bij de meest vermogende van de twee. Ik gebruik al zeker 10 jaar bluetooth in de diverse auto’s die ik in die tijd heb gehad. Altijd in de variant van de af fabriek via het navigatiesysteem te bedienen. Elke keer was de keuze van het toestel zeer beperkt want de carkit ondersteunde maar enkele toestellen. Bluetooth is bluetooth zou je denken toch, helaas ook dit is niet het geval. Daar kwam nog bij dat de muziekcollectie die ik op mijn iPod had ook niet op het display van het navigatiesysteem zichtbaar gemaakt kon worden. Eigenlijk best suf…

Software nooit updaten


Het probleem is dat de software in je auto vrijwel nooit geupdate wordt, zodat zeker nieuwere toestellen niet ondersteund worden. De vervangingsgraad van een mobieltje is ook altijd hoger dan die van een auto (bij de meesten dan althans) dus vroeger of later (leuk scherp en nog steeds actueel album van Robert Long trouwens) loop je tegen een niet werkende combi op.  Een bijkomend probleem is dat nieuwe ontwikkelingen in de automotive pas bij nieuwe modellen ingevoerd worden. Voor een gemiddeld model tussen de 5(japans) en 7(europees) jaar. Er zit voor de automobielbedrijven ook geen incentive op, ze hebben al aan je verdiend en je moet het er gewoon maar mee doen.

Eigenwijs


De kern is volgens mij de controle die automobielfabriekanten altijd willen hebben. Ze willen alles zelf tot in den treure bepalen. Van overal het logo tot een eigen look en feel (waar iedereen weer aan moet wennen). BMW heeft hier al eens een flinke zeperd mee gehaald. Ze waren met iDrive een van de eerste fabrikanten die de bestuurde met een clickwheel door een menustructuur heen lieten lopen. Helaas is het maken van een goede interface net wat anders dan het maken van een goede auto. De kritiek was niet mals ondanks de credits voor de gedurfde stap. Apple laat al redelijk wat jaren zien hoe het wel kan en elk jaar hebben ze weer verbeteringen doorgevoerd.

Omdraaien

In plaats van zelf het wiel steeds maar uit te vinden heeft BMW nu eieren voor zijn geld gekozen. Niet zelf bedenken maar je systeem zo openzetten dat anderen gebruik kunnen maken van jouw hardware. In het laatste OS van de iPhone zit nu een mogelijkheid om ook een extern beeldscherm aan te sturen. BMW maakt hiervan gebruik door de eigen interface van de iPhone op het grotere scherm van het navigatiesysteem te laten zien. Ze maken het af door de bediening via het clickwheel van iDrive te laten lopen.

Als autofabrikanten nou eens meer zo zouden denken. Hoe kunnen wij onze hardware zo makkelijk mogelijk laten interfacen met allerlei randappratuur op zo’n manier dat de eindgebruiker zijn auto op dit vlak altijd up to date kan houden? Heel voorzichtig zou je hier zelfs een woord als duurzaam bij kunnen gebruiken, de reden voor een nieuwe auto kan tenminste niet meer het gebrek aan compatibiliteit met je telefoon zijn….