Onlangs had ik het genoegen bij een gesprek te zijn met enkele bekendere ondernemers. Een van hen sprak over de eigenschap van ondernemers dat ze elke dag minimaal één nieuw idee hebben. Niet alleen hebben ze een idee per dag, wat ze vaak anders maakt is dat ze hun behoorlijk aanwezige energie inzetten om deze ideeën te realiseren.

Over ideeën en kennis heb ik eerder al diverse malen geblogd. Ideeën en kennis, beide zijn er in overvloed maar als je er niets mee doet kan het ook weinig waarde aan onze maatschappij toevoegen. De daadwerkelijke realisatie van veel ideeën en de daarbij gebruikte kennis laat nogal eens te wensen over
Er zijn volgens mij een aantal problemen die voorkomen dat er veel goede ideeën worden gerealiseerd.

De middelen om ze te realiseren kunnen ontbreken bijvoorbeeld. Hier komen gelukkig steeds meer mogelijkheden voor, kapitaal en ideeën vinden elkaar nog niet goed genoeg maar crowdfunding platformen schieten als paddestoelen uit de grond en succesverhalen zijn er inmiddels genoeg op kickstarter.com of indiegogo.com om maar eens wat platformen te noemen.

Ideeën ontstaan ook niet altijd in de meest vruchtbare tijd of omgeving. Als ze te disruptief zijn, kunnen bestaande belangen te groot zijn. De geschiedenis zit vol met conspiracy theory achting verhalen.

Ook ontstaan ideeën soms niet bij de juiste personen. De kennis en kunde om soms briljante ideeën tot uitwerking te brengen ontbreken ten enen male.

Als laatste wil ik graag de drempel van mezelf benoemen. In deze met name westerse maatschappij
worden veel mensen bewust en onbewust opgevoed met het beeld dat je misschien een keer een gigantische klapper kunt maken met een geweldig idee. Hét welbekende enorme gat in de markt. Deze voorbeelden zijn er natuurlijk in overvloed. Voor het waarmaken van het gat in de markt komt er echter zoveel meer bij kijken dan alleen het briljante idee. Ik heb genoeg ondernemers gesproken, ondernemersverhalen gelezen en beschouwende literatuur tot me genomen om dit redelijk te beseffen.

En toch, en toch zie en hoor ik veel dat mensen hun geweldige idee willen beschermen, voor zich willen houden, vaak in de vaak ijdele hoop dat die klapper toch komt met net dat ene idee. Wat is er nou erger dan dat een ander met jouw idee aan de haal gaat en die klapper maakt, toch?

Ik zit zo al bijna 10 jaar tegen de domeinnaam shoponline.nl aan te kijken. De meest geweldige concepten heb ik daarvoor al bedacht. Tot een echte realisatie van één van de ideeën is het echter nooit gekomen.

En zo heb ik of niet de power opgebracht om het wel te realiseren, of ben ik gewoon niet de juiste persoon, of beide. Ik herken me echter wel in de angst dat een ander er wel wat van maakt.

Dat laatste is natuurlijk gewoon flauwekul. Ideeën zijn van niemand zo heb ik zelf al eens betoogd. Net zoals ik ook achter het principe delen is vermenigvuldigen sta. Het was voor mij tijd om deze twee punten eens samen te brengen. Ik heb een website ingericht met de naam 1ideeperdag.nl, het bijbehorende twitteraccount vastgelegd en uiteraard een facebook pagina opgericht. De angst om iets mis te lopen is natuurlijk volkomen misplaatst. In plaats daarvan ga ik veel liever genieten van het delen van ideeën die ik heb maar ook van iedereen die ze ook wil delen. Wat is er nou mooier als daar een paar heel succesvol van worden?

Hoe concreter de ideeën hoe beter natuurlijk daarom ben ik wel van plan te gaan werken met een formatje.
Enfin, genoeg geschreven. Dit was mijn idee en ik heb het al gerealiseerd. Wat is jouw idee dat je zou willen delen?