Inleiding

Na de winnaar Jazo in 2010 was het in 2011 Koekjesbakkerij Veldt dat de verkiezing het Slimste bedrijf van Nederland won. Het publiek op de Energiedag van de MKB Krachtcentrale had een overduidelijke voorkeur voor het verhaal van directeur Kees Pater en zijn team. Met Kees Pater sprak ik in Arnhem af om te horen wat er allemaal sindsdien is gebeurd.

Wat is er met Koekjesbakkerij Veldt gebeurd de afgelopen 6 jaar?

In de eerste plaats heeft de prijs gezorgd voor een groter bewustzijn op het gebeid van sociale innovatie in de organisatie. Met het winnen van de prijs kwam de taal, het begripskader maar met name de erkenning voor en trots in de organisatie.

Sociale innovatie is vaak een trigger om allerlei andere zaken ook onder de loep te nemen. Bij Jazo kwam na PRET de LEAN implementatie. Koejesbakkerij Veldt won na de prijs voor het Slimste bedrijf in 2014 namelijk ook de prijs voor het vitaalste bedrijf van Nederland. De diverse prijzen hebben zeker geleid tot veel publiciteit en een grotere zichtbaarheid van de organisatie in de buitenwereld. Het heeft er zelfs voor gezorgd dat er nieuwe klantrelaties zijn gekomen.

Welke lessen zijn er geleerd?

Ook Kees heeft gemerkt dat sociale een proces is dat voortdurend aandacht nodig heeft. Hoe ga je bijvoorbeeld als manager om met het feit dat je mensen misschien beter worden dan jij zelf? Wat doet dat met je veiligheid, bijvoorbeeld door de angst om je positie te kunnen verliezen? Een sleutel hiervoor is volgens Kees de mensen wel veiligheid te bieden maar ze tegelijkertijd ook uit hun comfortzone te trekken.

Een belangrijk inzicht dat Kees opdeed is dat je intentie uitstekend kan zijn maar dat de manier waarop je de dingen doet nog belangrijker is. Vooral het gevaar van aannames speelt hierbij een rol. Door intenties toe te lichten en aannames te toetsen voelen medewerkers zich betrokken en gehoord en kan een project nooit gebaseerd worden op foute aannames. De grootste fout die je volgens Kees kunt maken is te denken dat je luistert maar het niet echt te doen.

Soms realiseer je grote veranderingen door veel kleine dingen te wijzigen. Medewerkers zijn volgens Kees hierin onontbeerlijk omdat zij van de kleine dingen veel meer weten, simpelweg omdat het hun werk is. Door hierover vragen te stellen kunnen uiteindelijk grote stappen gezet worden.

Hoe houd je jezelf scherp?

De sleutel voor Kees om zichzelf scherp te houden is om steeds weer nieuwe dingen te verzinnen, door te blijven vernieuwen. Iedereen die wel eens op het kantoor van Kees is geweest weet dat de passie voor vernieuwing, of het nou de verpakking, het product of de organisatie betreft enorm is. De tip die Kees voor andere ondernemers heeft is om juist je medewerkers op pad te sturen. Dit heeft niet alleen effect op de medewerkers zelf maar door door hun ogen te leren kijken ontdek je zelf ook weer nieuwe dingen.

Wat is mij nou het meeste opgevallen?

Ook dit was weer gesprek waar veel energie op zat. Waar Kees volgens mij echt goed in is, is wat ik het omkeerprincipe zou willen noemen. Hij heeft niet alleen het organogram van de organisatie omgekeerd door zichzelf onderop als supporter van de rest van de organisatie te plaatsen. Ook zijn benadering van wat je verkoopt is omgekeerd. Wat hem betreft verkoop je geen koek maar de componenten die zijn samengevoegd. Door het product weer op te breken in kleine dingen maak je het simpeler en toegankelijker voor iedereen om bij te dragen in de ontwikkeling van het product maar ook van de organisatie.

Op een rijtje

Een paar lessen van Koekjesbakkerij Veldt op een rij:

  • Veiligheid geven buiten de comfortzone
  • Prijzen geven trots om door te gaan
  • Intentie is zilver, de manier waarop goud
  • De kleine dingen die medewerkers weten maken grote veranderingen mogelijk
  • Je vernieuwt de organisatie door jezelf te vernieuwen
  • Opbreken maakt simpeler om bij te dragen

Binnenkort volgt het blog over Imagro, een van de winnaars uit 2012

P.S.

In het kader van zichzelf scherp houden heeft Kees onlangs een nieuwe uitdaging aangenomen bij Amarant Bakkerijen.

P.S. 2

Samen met Sanne Roemen en Sander Datema organiseer ik 10 oktober voor een beperkt aantal mensen een dag om je te helpen met het oplossen van organisatieproblemen. https://probleemmakers.nl