Over het gebrek aan betekenis van holle marketingcommunicatie leuzen
Met dank aan
Een titel die mij en een aantal van mijn collega’s aansprak en nog steeds aanspreekt. Dit was ook de reden om Joyce als spreker van de eerste Energiedag van de MKB Krachtcentrale in 2009 uit te nodigen.
Marketing
Op het onderstaande stuk is vast ook het nodige aan te merken. Ik zou zeggen kom maar door met die meningen.
Misverstanden
Er zijn nogal wat misverstanden over marketing wat mij betreft. De eerste is wel dat marketing vaak wordt verward met (marketing)communicatie, adverteren. Ik had de basis van dit blog al staan en toen kwam deze link via een tweet van marketingguru @dmscott voorbij. Een mooi voorbeeld van synchroniciteit. http://www.webinknow.com/2011/08/marketing-is-not-advertising.html
Heet hangijzer
Dat dit onderwerp een heet hangijzer is blijkt wel uit het feit dat het op meerdere plekken te lezen valt. Ik ben een hartstochtelijke kitesurfer en op een van de vele fora kwam ik de discussie ook tegen.
Leider ist nur so, das Kites und Boards heute immer mehr nach Marketing und Hype gekauft werden und nicht mehr nach dem was sie wirklich leisten …
|
Marketing ist nicht = Promotion
“Marketing ist die konzeptionelle, bewusst marktorientierte Unternehmensführung, die sämtliche Unternehmensaktivitäten an den Bedürfnissen gegenwärtiger und potentieller Kunden ausrichtet, um die Unternehmensziele zu erreichen.” Wikipedia |
Beter dan in deze twee voorbeelden dit kan ik het verschil niet omschrijven.
De grote fout
“De komende tijd staat dat veel bedrijven te wachten, omdat ze met heel andere dingen bezig zijn dan met waar het allemaal om is begonnen: goede en eerlijke diensten en producten voor hun klanten.”
Aparte situatie
Door de verwarring van marketing en promotie/adverteren/marketingcommunicatie is er een aparte situatie ontstaan. Centraal in mijn marketinggedachte is de consument met zijn al dan niet latente behoeftes. Ik sluit me wat dat betreft aan bij de bovenstaande (duitse) definitie. In de communicatie lijkt echter steeds meer te gelden om de organisatie, het produkt of de dienst in zo mooi mogelijke bewoordingen voor het voetlicht te brengen. Hierbij wordt er vaak veel meer beloofd dan er waargemaakt kan worden. Het goede en eerlijke zoals in de quote van Paul de Bruijn is dan al snel verdwenen. De grote afstand op beslissingsniveau van veel grote organisaties naar de consument helpt daar volgens mij niet bij. Sterker nog in al hun megalomane grootheidswaan gaan dit soort bedrijven vaak steeds meer overdrijven.
Voor wie ben je er?
Ik maak er een quiz van en laat eerst alleen de pay off zien. Probeer nu eens te raden welke bedrijven hierbij horen.
Holle frasen, echo…
De essentie
Mooi blog
P.S.
Dit zijn de antwoorden op de quiz:
Wees eens eerlijk, hoeveel had jij er goed en hoe goed vind jij dat deze bedrijven de zin waarmaken?
Raymond,
Super onderwerp en niet voor niets ontstaat deze scheefgroei op communicatief gebied… bedrijven maar ook individuen hebben momenteel vooral te maken met de explosieve groei van communicatiemiddelen en kanalen. De publieke opinie regeert en wordt door communicatie als een razende steppe-wind over de wereld geblazen.
Where the attention goes, the energy (maar ook de ‘money’) flows!
Het besef dat het buiten proporties is en dat er terug moet worden gegaan naar waar het allemaal om draait… to serve and to solve problems…is er volgens mij al wel maar de voortstuwende kracht wordt niet zomaar een halt toegeroepen.
Het kan wel, kijk naar Zappos bijvoorbeeld of dichterbij huis S2M…
There’s a lot of work to do, let’s enjoy it! 😉
Groeten Dorothé
Het niet kunnen raden van een pay off heeft naar mijn mening weinig te maken met goede of slechte marketingcommunicatie. De pay off is weinig meer dan een tekstuele slimmigheid of gevatheid die de propositie van een bedrijf weergeeft, het is de belofte die een bedrijf geeft, hoe een consument het bedrijf zou moeten zien.
Sense and simplicity van Philips
Just do it van Nike
Er is geen betere van Miele
Zijn volgens mij stuk voor stuk sterke pay offs die weergeven waar een bedrijf voor wil staan. Uiteraard komt daar enige holligheid bij kijken maar is dat niet de charme van marketing?
Het kunnen overbrengen van een boodschap dat is de basis van marketingcommunicatie. Herkenning, verleiding etc. We moeten er verder niet meer achter zoeken.
[…] op 26 augustus 2011 door Maarten Dubbelman var addthis_product = 'wpp-254'; Onlangs las ik een blog waarin de verwarring tussen marketing en marketingcommunicatie werd besproken. Er werd gesuggereerd […]