Hoe ons mediagedrag ingrijpend verandert door nieuwe technologie

Wie heeft het filmpje JK Wedding  al gezien op Youtube? U misschien niet maar inmiddels hebben meer dan 30 miljoen anderen dat wel gedaan.

Afgelopen maandag heb ik een aantal collega’s meegenomen naar het kader waarin ik sociale media plaats. Ik ga nu verder niet in op dat kader maar wel op een van de onderdelen hiervan, het veranderende medialandschap. In dit geval bewegend beeld. Aan de hand van onder andere het bovenstaande voorbeeld ga ik hieronder een aantal mogelijke gevolgen aangeven.

Wat is nou dat veranderende medialandschap? Een viertal aspecten zijn belangrijk.

  • Anytime, Anywhere, Anyhow
  • Social media (x2)
  • Opmerkelijk zijn
  • Technologische ontwikkelingen

Opmerkelijk

Het filmpje is om een aantal redenen vaak bekeken. Op de eerste plaats is het filmpje opmerkelijk. Het appelleert aan een vrolijk gevoel en is zeer orgineel.

Social media

Het heeft zich enorm snel verspreid via email maar met name via sociale netwerken zoals Hyves, Facebook en Twitter. Persoonlijk zag ik hem meerdere keren op Twitter voorbijkomen, vaak een teken dat het de moeite waard is om te bekijken. Het vernieuwende van social media is echter ook dat de koppeling tussen de content, in dit geval het filmpje, en de gebruikers ook veel directer is, wat dus mensen in staat stelt in een veel breder verband dan alleen familie of vrienden en kennissen met elkaar erover te praten

Technologische ontwikkelingen

Zonder de technologische ontwikkeling om snel een eenvoudig filmpjes online te plaatsen zou het ueberhaupt niet mogelijk zijn het filmpje met zo’n grote groep mensen te delen. Doordat het online staat kunnen mensen het altijd en overal bekijken. Het gemak waarmee filmpjes (en ook foto’s) online gezet kunnen worden neemt nog steeds toe. Met mijn iPhone kan ik een filmpje of foto’s direct online zetten en via Facebook of Twitter bekendmaken. Steeds meer fototoestellen en filmcamera’s kunnen hetzelfde.

Anytime, anywhere, anyhow

Het blijft niet beperkt tot landsgrenzen, niet beperkt tot een vast uitzendtijdstip op TV maar ook niet beperkt tot een computer. Ik kan hem namelijk ook bekijken op mijn iPhone, of zelfs op de TV met mijn AppleTV.

Gevolgen

Doordat we meer en meer kijken naar filmpjes op youtube, thuis op de TV, achter de computer, op de telefoon veranderen de eisen die wij stellen aan bestaande media zoals TV ook. We willen kijken waar en wanneer ons dat uitkomt, we willen in verbinding treden met mensen die eenzelfde passie delen en we zoeken ook die kanalen op die ons die mogelijkheden bieden.

In de VS zijn online beelddiensten zoals Netflix Boxee Hulu EpixHD  al immens populair. In Nederland worden de uitzendinggemist websites van zowel RTL als de publieke omroep steeds drukker bezocht. Sinds de komst van de iPhone heeft het kijken van filmpjes op een mobieltje een enorme vlucht genomen. Ik vind het vaak leuker om leuke youtube filmpjes op mijn TV te kijken dan naar het actuele zenderaanbod.

Concreet houdt dit in dat er steeds minder TV gekeken zal worden. Dit zal betekenen dat het effect van adverteren minder zal worden als het gaat om het bereikte aantal mensen. De kansen zijn echter ook enorm. Iedereen kan nu een filmpje maken dat goed bekeken wordt op internet.

De door het succes van het filmpje speciaal opgerichte website JKweddingdance.com  heeft tot nu toe 21.000 $ aan donaties opgeleverd. Als ze advertenties op de site geplaatst zouden hebben en/of een zouden kunnen delen in de inkomsten op youtube dan zou dit bedrag nog substantieel hoger zijn geweest.

Iedereen kan op deze manier dus eigenlijk een soort producent worden en aandacht voor zijn of haar zaak vragen. De opmerkelijkheid van de content staat voorop en niet meer wie het uitdraagt. Gary Vaynerchuck, wijnkenner en social media guru noemt dit Level Playing Field. Je staat op een gelijk speelveld met de rest van de wereld. Een mooie gedacht om mee af te sluiten!