een nieuw blog over de shifts in het mediagebruik…

 

In een eerder blog heb al eens geschreven over de shifts in het mediagebruik en het begrip anytime, anywhere en anyhow gebezigd. In dit blog ga ik door op een aantal andere aspecten van deze shifts.

Belangrijke ontwikkelingen, stop de tijd 

Het gaat razendsnel met de verandering in het mediagebruik op dit moment namelijk. Een heel simpel voorbeeld. Thuis heb ik een set-top box met harde schijf van UPC staan en hier zijn in de loop der tijd diverse dingen op opgenomen. Met name voor de kinderen moet ik erbij zeggen. Dora, Het Zandkasteel, dat soort dingen. Ook kun je met de set-top box met 1 druk op de knop een programma stopzetten en later verder kijken. Het gevolg hiervan is dat mijn kinderen mij vertellen wat ze willen zien. Het concept dat je op vaste momenten naar programma’s kijkt gaat zo vrijwel volledig aan ze voorbij. Alleen met het Sinterklaasjournaal was er even sprake van een vast moment maar ook dat programma werd net zo makkelijk stopgezet of later via internet of sterker nog via de Z@appelin app op de iPad bekeken. De jongere generatie groeit dus op met een ander beeld over hoe en wanneer ze media tot zich nemen. Een veel logischer beeld ook volgens mij. Geen verplichtingen in de vorm van tijdsblokken of kanalen maar gericht op een (semi) individuele behoefte.

Second screen

Een andere belangrijke ontwikkeling is wat mij betreft het gebruik van zogeheten tweede schermen in de woonkamer. Met de opkomst van smartphones en bijvoorbeeld de iPad zitten meer en meer mensen met dit soort apparaten op schoot televisie te kijken. Middels sociale media zoals bijvoorbeeld twitter is het heel eenvoudig te delen en te volgen wat je vrienden maar ook de rest van Nederland vindt van een bepaald programma. Shows als De Wereld Draait Door (#dwdd) en The Voice of Holland (#tvoh) zit steevast trending topics op twitter op het moment dat ze worden uitgezonden. Overigens staat dit weer in contrast met het kijken wanneer je wilt. Dan wordt het lastiger om ervaringen met andere mensen te delen. Het leuke is dat ik door de mensen die ik volg zonder TV te kijken toch op de hoogte ben van wat er op TV is te zien, sterker nog, ik zie de meningen van anderen en dat is eigenlijk soms leuker dat wat er te zien is. ;-).

Voorbeeld second screen

Een mooie case voor het gebruik van tweede schermen was de wat mij betreft zeer interessante serie Leiders Gezocht bij de VPRO van Jeroen Smit. Ik heb alle afleveringen gekeken, sommige van het begin tot het einde ijzersterk, anderen soms wat minder. Door de hastagh #leigez te volgen op twitter zag ik niet alleen wat anderen van het programma vonden maar kwam ik ook in contact met mensen die op een vergelijkbare manier tegen de wereld aankijken. Velen hiervan hadden weer links naar relevante content in de vorm van blogs of filmpjes. Een hele sterke verrijking van de serie in mijn beleving. De serie was eenmalig, de verbindingen die daarna aangegaan zijn, zijn echter van een langere duur gebleken. Een veelbelovende eerste stap naar social television volgens mij en te zien aan de explosieve stijging van het aantal twitteraars die de hastag gebruikten in de loop van de serie niet alleen volgen mij.

Voordeel tweede scherm, persoonlijk

Een belangrijk gegeven is wat mij betreft het feit dat het tweede scherm persoonlijk is. Ja je kunt met meerdere mensen in 1 ruimte naar de televisie kijken maar wat jij ervan vindt is van jou en kun jij delen, persoonlijk en op je eigen scherm. Chatten via de televisie is toch een beetje omslachtig en daarbij zou je dan de mening van de groep moeten delen, of die van de persoon die de afstandbediening heeft. Dit wringt wat mij betreft en daarom is een tweede scherm veel fijner.

Voordeel tweede scherm, eenvoudiger

Er is ook geen relatief dure interactieve televisie structuur nodig. Alle relevante content is veel eenvoudiger via het tweede scherm en internet aan te bieden. De eerste bedrijven zijn al in dit gat gedoken zoals bijvoorbeeld in Nederland http://remotely.tv/. Internet heeft vrijwel iedereen al, 50% van de Nederlanders heeft een smartphone en tablets zijn ook steeds meer te zien. Desnoods ga je zelfs met een laptop op schoot zitten. Er is dus heel snel gebruik te maken van bestaande infrastructuren en het is nog persoonlijker ook. Het tweede scherm is dus een belangrijke schakel in het sociaal maken van televisie/bewegend beeld. Wist u overigens dat het gebruik van internet inmiddels groter is dan het gebruik van televisie?

Ontmanteling van bestaande structuren

Een stap verder echter gaat volgens mij nog het gedrag dat bij mediagebruik via internet hoort.
Geinspireerd door dit blog over de aanstaande Apple Televisies en de ondersteuning hiervan door stemcommando’s is er wat mij betreft ook zonder Siri een stevige ontmanteling van de bestaande structuren gaande. N=1 maar ik merk dat ik steeds minder TV kijk en steeds meer de dingen bekijk die ik onder andere via social media tegenkom. Veel film(pje)s op met name youtube en vimeo. Soms vermakelijk, soms interessant, soms inspirerend maar altijd waar ik de behoefte aan heb. Je hebt geen TV kanaal meer nodig om mensen te boeien, een account op youtube of vimeo is genoeg.

Het gaat hard

Voor alle duidelijkheid Youtube is in 1 jaar gegroeid van 2 miljard naar 3 miljard gekeken filmpjes per dag(!). Youtube is er al een aantal jaren dus een groei van 50% in 1 jaar is best opmerkelijk. Ik ken weinig (MKB) bedrijven die dit soort groeicijfers realiseren en ik spreek er nogal wat door mijn werk als innovatie gesprekspartner (officiel adviseur maar met dat woord heb ik niet zoveel). Bestaande structuren van netten en programma’s en programmering, het traditionele domein van de omroepen/televisiemaatschappijen komen hiermee eigenlijk te vervallen.  Associatie speelt een belangrijkere rol en daarmee verdwijnt de hierarchie. Een klein voorbeeldje ook hier weer. Van de hoofdsprekers op de door een aantal collega’s en mij georganiseerde Energiedag van de MKB Krachtcentrale worden integrale video’s gemaakt van ongeveer 50 minuten. Van bijvoorbeeld Jan Bommerez is de video op youtube en vimeo gezamelijk meer dan 17.000 (!) keer gekeken. Hier zijn alleen opnames voor nodig, niets meer en niets minder. Social media hebben in dit geval de rest gedaan, tijdsonafhankelijk, plaatsonafhankelijk en zelfs platformonafhankelijk.

Conclusie

Mediagebruik is aan het veranderen om dat de techniek er is, omdat het meer aansluit op een natuurlijke behoefte maar voor mij bovenal ook omdat het zoveel rijker aan het worden is. Zitten er geen schaduwzijdes aan dan? Ongetwijfeld en die gaan we zeker tegenkomen, net zoals nu met overmatig of ondoordacht gebruik van social media maar net zoals met social media en daarvoor zelfs nog de mobiele telefoon zal zich hier door actie-reactie een geaccepteerd gebruik ontwikkelen.